måndag 5 juli 2010

Upptäcktsresande

Jag var i Alvik idag och kikade på en lägenhet.
Ingen kärlek vid första ögonkastet direkt men inte heller några uppenbara fel.

På väg tillbaka möter jag en man på väg ut från tunnelbanan. Han släpar på en resväska och har en skyddsmask för ansiktet (tänk avancerad form av gasmask fast utan googlesarna, i 1940-talsupplaga). I ungefär två sekunder tror jag att han har en bomb i väskan som om något ögonblick ska explodera och sprida ut mjältbrand eller liknande över hela Svea rike. Sedan fångar verkligheten mig igen och jag tänker galen gubbjävel och går vidare mot tåget.

Vill jag bo på en sådan plats?
Är det flygplanspartiklarna han oroar sig över?
Borde jag också oroa mig?
Orkar jag med ännu än seg budgivning?


Nä, alldeles för många frågor för en måndag.
Dags att sova.

Inga kommentarer: